Telefonia IP to zupełnie nowa generacja systemów telefonicznych dla przedsiębiorstw. W rozwiązaniach telefonii IP centrala telefoniczna jest zastąpiona przez dedykowane oprogramowania uruchomione na serwerze (lub routerze). Jako nośnik informacji wykorzystana jest istniejąca już infrastruktura - sieć komputerowa. Nie zachodzi potrzeba utrzymywania osobnej sieci telefonicznej (okablowanie, zarządzanie centralą). W miejsce klasycznych aparatów telefonicznych instalowane są telefony IP. Telefony IP są podłączane wprost do sieci komputerowej.
Telefony IP zapewniają nie tylko realizacją klasycznych połączeń głosowych, ale także przesyłanie obrazu, czy dostęp do danych z systemów informatycznych firmy (np. prezentacja pewnych danych na wyświetlaczu telefonu). Kolejnym atutem telefonii IP jest możliwość dowolnego kształtowania ruchu telefonicznego. Nie jesteśmy skazani na jednego operatora telefonicznego - możemy skorzystać z usług kilku operatorów i skonfigurować system w taki sposób, aby korzystał z najtańszego operatora. Kolejnym atutem przemawiającym za wdrożeniem telefonii IP jest możliwość wykonywania połączeń telefonicznych pomiędzy oddziałami zupełnie bezpłatnie - rozmowa będzie przesyłana poprzez szyfrowany kanał VPN poprzez łącze internetowe.
Pracownicy mobilni mogą korzystać z wewnętrznej sieci telefonicznej poprzez aplikację typu SoftPhone - wymagane jest jedynie posiadanie mikrofonu oraz słuchawek. Rozmowa pomiędzy pracownikiem mobilnym a firmą również odbywa się przy pomocy szyfrowanego kanału VPN poprzez łącza internetowe